Rawatan Sakit Urat Saraf: Punca Sakit Belakang: Sebab tulang atau urat?

Cari Perkataan

Punca Sakit Belakang: Sebab tulang atau urat?

Sakit belakang pinggang boleh berpunca daripada beberapa sebab. Sebab paling kerap berlaku ialah sakit urat yang dikenali sebagai muscle sprain atau strain. Biasanya keadaan ini berlaku jika kita membuat kerja berat atau pergerakan melebihi julat biasa.

Menurut pakar sakit tulang, kebanyakan sakit tulang belakang disebakan masalah neurologi atau bahasa mudah ia disebabkan masalah urat saraf. Itu sebab akan rasa sakit belakang ni beralih ke bahu atau sakit kepala belakang.

Jika sakit anda mula berjangkit pada leher, itu tidak pelik kerana penyakit cakera tergelincir dan memang kerap berlaku pada leher atau pinggang. Biasanya kedua-dua bahagian ini berlaku serentak, cuma salah satu lebih ketara.

Ini disebabkan tengkuk dan pinggang merupakan bahagian tulang belakang yang paling banyak bergerak. Orang yang sakit belakang biasanya akan rasa sakit beralih ke mana-mana bahagian badan. Orang dulu-dulu kata sakit salah urat.

Secara umumnya jika sakit yang turun ke kaki masih di peringkat sederhana (makan ubat berkesan) dan boleh dibawa berjalan (tapi terbatas). Ada yang sakit sampai tak boleh berjalan. Terlantar atas katil susah nak bergerak macam kes mak saya dulu. 

Sakit belakang boleh dirawat dengan rawatan frekuensi radio. Anggaran kos rawatan Radiofrequency sekitar RM3,500 hingga RM10,000 dan turut bergantung pada beberapa faktor. Kejayaan melalui rawatan suntikan Radiofrequency boleh mencapai 80 peratus. Ada juga melalui suntikan dan makan ubat penahan sakit tapi ini hanyalah bersifat sementara.

Macam kes mak saya dulu, sakit belakang mencucuk-cucuk dan sakit terlantar atas katil. Tak tahu nak buat rawatan apa. Takkan nak buat rawatan radiofrequency yang mahal dan tak semestinya baik.


Sampai adik syorkan guna perubatan tradisional pil urat. Walaupun mula-mula macam tak percaya tapi cuba ikhtiar saja dulu dan alhamdulillah berkesan.

Lepas tu saya pun cuba bantu sesiapa yang ada masalah sama dan alhamdulillah berkesan. Boleh dapatkan pil urat pada saya dengan hubungi saja 0173922805. 

Kita berikhtiar dulu, mana tahu berkesan. insyaAllah atas kuasa-Nya.

Apa itu pil urat herba saraf? klik sini.




Cari Perkataan

Ruangan komen melalui Facebook

Komen di blog

Comment Form is loading comments...